..::Mereka yang Suka::..

Saturday 26 January 2013

Cinta Si Jahil Bab 1


Hospital Kuala Lumpur havoc malam itu. Kelihatan ramai sekali manusia keluar masuk dari pintu klinik kecemasan hospital itu. Kedengaran dari jauh siren ambulans menandakan satu lagi emergency case akan tiba. Seperti yang dijangkakan ambulans itu tiba betul-betul di luar pintu utama. Pintu belakang ambulans dibuka. Kelihatan seorang lelaki muda sedang terlantar di atas coach tidak sedar diri. Satu pine darah merah disalurkan kepada si mangsa. Plastik beg darah dipegang oleh nurse yang menemani. Sudah tentu mangsa ini banyak kehilangan darah sewaktu kejadian tadi. Dia mengagak.

 Kepala mangsa berbalut. Kain pembalut yang asalnya putih betukar merah. Baju mangsa juga sudah berubah warna kerana bersalut darah. Dia mengucap dalam hati. Gerun. 3 jururawat yang menemani berlari  tergesa-gesa membawa mangsa ke bilik kecemasan. Beberapa doktor yang ditugaskan berkerja malam turut sama berlari memasuki bilik tersebut. Dia berdoa di dalam hati mudah-mudahan mangsa dapat diselamatkan.

Berdasarkan apa yang pernah diberitahu oleh abangnya kehilangan darah yang banyak mampu mengancam nyawa. Badan yang kekurangan darah ultimately menyebabkan kurangnya juga bekalan  oksigen dalam badan.  Kondisi tersebut dipanggil anemia. Kondisi ini menyebabkan jantung tidak mampu untuk mengepam darah yang mencukupi kepada seluruh anggota badan sekaligus mengakibatkan terjadi komplikasi seterusnya yang dinamakan Hypovolaemic shock. This type of shock can cause many organs to stop working which lead the victim to die at any minute. Sekali lagi dia mengucap dalam hati.

Jam ditangan dipandang sekali imbas. Sudah hampir pukul 12 tengah malam. Lagi sepuluh minit abangnya akan habis bekerja. Dia melepaskan nafas perlahan. Lelah menunggu barangkali. Televisyen yang terletak tinggi berhampiran kaunter pendaftaran itu dipandang. Aksi kung fu yang sedang bersiaran itu menarik minatnya. Patutlah cerita Jackie Chan sedang bersiaran rupanya.

Bunyi tapak kaki  manusia yang bergegas berlari menuju ke kaunter pendaftaran mengganggu fokusnya. Malam ini dia hanya menjadi pemerhati kepada segala macam manusia yang sakit. Sudah hampir lima emergency case dapat dia saksikan malam ini. Itu pun belum hampir satu jam dia tercongok di ruang menunggu ini.

Manusia-manusia yang diuji Allah dengan kesakitan adalah insan-insan pilihan kerana sesungguhnya sakit itu adalah kafarah kepada segala dosa-dosa. Maka bersabarlah! 

Dari jauh dia terdengar tangisan seorang perempuan. Dia berpaling. Kelihatan seorang wanita separuh umur sedang menangis dalam pelukan seorang lelaki. Barangkali mereka ahli keluarga kepada mangsa tadi. Tangisan si ibu yang kuat itu meruntun hatinya. Pasti si ibu khuatir akan keadaan anaknya itu.

“Dah lama tunggu?”. Satu suara mengejutkan dia. Ayuni berpaling.

“Abang!Tak de la lama sangat...dalam setengah jam mungkin..”.

“Kenapa datang awal sangat?kan abang dah cakap abang habis kerja pukul 12..” Ayuni bangkit dari duduknya. Wajah abangnya yang keletihan dipandang. Dari kecil lagi dia anti dengan profession kedoktoran ni.  Penat. Sunguh dia tidak mempunyai badan dan jiwa yang kental untuk mengharungi hari-hari sebagai seorang Doktor.

“Saja je datang awal sikit...mana la tau abang habis kerja awal ke...”. Ayuni sengih.

Arsyad memeluk bahu adiknya. “Ok lah..jom balik”. Mereka seiring melangkah meninggalkan ruang menunggu dihadapan kaunter emergency itu. Kot putih pada badannya ditanggalkan lalu disandang pada bahu kanannya.

Dalam perjalanan tiba-tiba bahu kiri Ayuni dirempuh kasar. Hampir rebah dia dibuatnya. Nasib baik tangan abangnya sempat dipaut. Handbagnya juga hampir terlucut.

“Maaf dik...akak nak cepat....emergency..” Ayuni memandang wajah yang meminta maaf itu. Arsyad juga. Wajah cemas wanita itu jelas memberitahu kebenaran kata-katanya. Ayuni sekadar mengangguk. Matanya menyoroti langkah wanita yang melanggarnya terkocoh-kocoh berlari memasuki pintu utama klinik emergency itu.

“Adik ok?Sakit tak?”. Arsyad memeriksa badan adiknya.

Ayuni menggeleng.”Tak..tak...adik ok.” Ayuni membetulkan kembali kedudukan handbagnya. Langkah diteruskan menuju ke parkir kereta.

“Abang drive?” Suis kereta disuakan pada abangnya.

“Adik la....” Arsyad menolak. Mana la dia larat nak drive dalam keadaan penat dan mengantuk sekarang ini.

++++++++++

“Mama!!!!!!”

“Zurin!!!!!”

Kedua-dua wanita itu berlari mendapatkan antara satu sama lain. Mereka berpelukan. Kejap. Masing-masing menghemburkan tangisan yang masih bersisa. Seketika mereka berkelakuan begitu. Mata  manusia yang lalu lalang memandang tidak dihiraukan.

“Zayyed macam mana Mummy?”. Zurin bertanya cemas. Hati dia hampir luruh apabila mendapat berita tentang adiknya tadi. Puan Sri Salmi menggeleng. Dia tidak tahu situasi anak dia sekarang ini.

“Doktor tak ada bagitahu apa-apa ke?” Sekali lagi Puan Sri Salmi menggeleng.

“Doktor tengah selamatkan nyawa adik kamu la tu...” Tan Sri Zahar menyampuk.

“Sekarang ni bukan masa untuk kamu menangis dah...sekarang ni masa untuk berdoa banyak-banyak agar nyawa adik kamu tu selamat”. Tan Sri Zahar membetulkan keadaan. Mak Munah disebelah mengangguk setuju. Dalam apa situasi pun Tan Sri Zahar sentiasa bijak mengawal emosi dan sentiasa kelihatan tenang.

“Sudah-sudah la kamu dua beranak tercegat tengah-tengah laluan orang tu...buat malu orang tengok aje”.

Teguran Tan Sri Zahar itu menyebabkan Zurin dan Puan Sri Salmi baru sedar yang mereka sedang menghalang laluan orang ramai. Mereka akur lalu mengambil tempat duduk bersama Tan Sri Zahar dan Mak Munah. Tan Sri Zahar mencapai tangan isterinya lalu digenggam kemas. Dia cuba menyalur kekuatan agar isterinya kuat menghadapi dugaan.

“Anak kita bang...” Puan Sri Salmi merintih dalam sendunya yang masih bersisa. Tan Sri Zahar membawa si isteri ke dalam pelukannya.

Mak Munah memandang sayu keluarga itu. Bahu Zurin disebelahnya diurut lembut agar mampu menenangkan sedikit hati wanita muda itu.

“Zania mana Daddy?” Zurin bertanya perihal adik bongsunya yang tiada bersama mereka ketika itu.

“Dia dalam perjalanan bersama Atok kamu”.

“Sabar ye Rin..” Hanya itu yang mampu Mak Munah luahkan. Mudah-mudahan mampu memberi sedikit kekuatan kepada kakak Zayed itu. Hati tuanya teringat pada Zayed.Oh Zayed! Bagaimana keadaan kamu di dalam itu?

++++++++++

Check the air way!!”. Lelaki berbaju biru memberi arahan. Si pembantu patuh. Telinga didekatkan pada rongga pernafasan pesakit.

Clear Doktor”

Patient’s circulation?”. Lelaki berbaju biru itu bertanya.

Patient in tachycardia” Si pembantu memberitahu.

He had been severely haemorrhages Doctor. He had lost of blood about 1 litre. Open fracture at the anterior left femur and left shoulder. Open wound at the head. No cerebral concussion. May be there is some injuries inside it.” Seorang lagi pembantu yang bertanggungjawab menemani pesakit dari tempat kejadian melaporkan kepada lelaki berbaju biru itu.

Resuscitate the patient first. Set the IV drip. Transfer the blood and platelet. Stable the hemodynamic immediately.”Lantang suara Pegawai Perubatan itu memberi arahan.

“Ok Doctor”

Stethoscope diletakkan pada dada pesakit untuk memeriksa kondisi jantung dan paru-paru. Dia memeriksa deengan penuh teliti.

S1 S2 heard. No murmur. Lungs clear”. Dia melaporkan kepada pembantunya. Doktor wanita muda yang bertanggungjwab sebagai assistant Doctor mengangguk lalu merekodkankan kedalam komputer.

Patient has injury at the occipital lobe area doctor!”

Call the radiology!” Doktor wanita muda yang baru sahaja graduate itu mengangguk. Dia sedikit cuak kerana malam ini merupakan malam pertama dia bertugas di Emergency department.

Heart rate suddenly drops Doktor!” Satu suara kuat mengejutkan semua yang sedang kelam kabut dengan tugasan masing-masing. Tergesa-gesa senior Doktor itu memeriksa denyutan nadi pesakit.

“100...90...80...70....” Mesin pembaca nadi mengeluarkan bacaan pada monitor.

Teeeeeetttt...

Stethoscope diletakkan pada bahagian kiri dada pesakit.

Patient having cardiac arrest...do the CPR!” senior Doktor itu memberi arahan. Terus sahaja jururawat lelaki yang sederhana tubuhnya melakukan CPR. Kemudian Doktor itu sendiri pula mengambil alih. Baju si Doktor sudah basah bermandi peluh. Pesakit masih tidak memberi tindak balas.

Prepare the defibrillator!”

“ok Doktor!”

Call the neurosurgeon on call...sent patient to Operation Theatre immediately!”Sekali lagi doktor berbaju biru itu mengeluarkan titah perintah.

Wahai Zayed berjuanglah untuk nyawamu dan kehidupanmu!



No comments:

Post a Comment